Pagina's

16 nov 2012

Minderen met suiker (2)

Vorige week had ik mezelf als doel gesteld meer water te drinken en tijdens het boodschappen doen wilde ik erop letten of de producten die ik normaalgesproken koop wel/geen suiker bevatten.
 
Om heel eerlijk te zijn leek het erop alsof ik eigenlijk geen producten met suiker in huis haal. Het boodschappenwagentje is veelal gevuld met groenten, fruit en zuivel. Het enige wat ik echt heb laten staan omdat er suiker en zat, is een bakje komkommersalade van AH. Belachelijk eigenlijk dat daar suiker in zit... Net zoals in de nasimix van Knorr... Ik snap eigenlijk niet wat de toegevoegde waarde daarvan is. Maar goed, omdat ik nog geen makkelijk recept heb gevonden om nasi helemaal zelf te maken, heb ik dat toch wel gekocht.
 
Waarom dan toch minderen met suiker? Nou, voor mij is dat duidelijk... Als het even niet meezit of als ik last heb van stress, dan vind ik het heerlijk om even een zak snoep bij de supermarkt te halen. Of wat denk je van zo'n heerlijk, nog warme appelbol bij de oliebollenkraam! Een pak grote bokkenpoten werk ik dan het liefst ook op één avond naar binnen... Niet dat ik enorme hoeveelheden naar binnenwerk per week, maar af en toe een zak snoep of een lekkere koek, daar kan ik niet zo makkelijk vanaf blijven.
 
Ik geloof dat dat emo-eten heet. ;-)
 
Daarnaast heb ik ook niet heel veel water extra gedronken. Op mijn werk drink ik de hele dag door alleen maar thee zonder suiker, dus dat is op zich prima. Maar thuis pak ik het liefst een glas cola, taksi of orangina. Bomvol suiker natuurlijk en slecht voor de tanden. En dan heb ik het nog niet eens over die heerlijke blikjes energiedrank...
 
Nu klinkt het alsof mijn missie volledig is mislukt. Aan de ene kant voelt dat wel een beetje zo, aan de andere kant houd ik mezelf voor dat ik nu wel bewust word van het hoe/wanneer/hoeveel aan suiker. Dat er suiker zit in bepaalde salades, in pakjes en zakjes, dat wist ik ergens wel, maar het lijkt overal in te zitten. Het is natuurlijk van de zotten om te zeggen dat ik nu opeens helemaal geen pakjes en zakjes mag kopen, maar ik ga er wel op letten.
Daarnaast heb ik ook een grote zak cashewnoten gekocht. Heerlijk voor tussendoor (in plaats van een handjevol snoep), maar ook lekker door bijvoorbeeld nasi. Woensdag aten wij nasi zonder vlees, met cashewnoten: héérlijk!
 
Ik sta nu op het punt om boodschappen te doen. Nog steeds ga ik kijken of er wel/geen suiker zit in de producten die ik koop. Daarnaast hoop ik deze week te kijken naar de warme maaltijden. Ik ben benieuwd in hoeveel warme maaltijden suiker is verwerkt...
 
Volgende week hoop ik weer een bericht te plaatsen over mijn ervaringen! Daarnaast zijn tips van jullie van harte welkom!

1 opmerking:

  1. Ik gebruik altijd rietsuiker. Dat schijnt toch gezonder te zijn. AN

    BeantwoordenVerwijderen