Pagina's

4 sep 2012

Homemade churros!

Oorspronkelijk komen churros uit Spanje, maar als je in Zuid-Frankrijk op vakantie bent, zie je op elke "marché nocturne" wel een tentje waar ze churros verkopen. Het ruikt altijd heerlijk en elke keer weer vind ik het lastig om mijn hand op de knip te houden... Scheelt toch steeds zo'n 2,50 voor 6 churros.
 
Waarom lukt het me toch steeds om géén churros te kopen terwijl het héél lekker ruikt en ook heel lekker is? Simpelweg omdat je churros heel gemakkelijk zelf kunt maken!
 
Wat heb je nodig voor het deeg?
Tarwebloem en warm water. Meer niet. Je hebt net zoveel tarwebloem nodig als water. Dus bijvoorbeeld een kopje vol bloem en een kopje vol water. Meng dit tot een "glad" deegmengsel en voilà... je churrodeeg is klaar!
Je kan eventueel vanille-essence (vloeibaar vanille-aroma) toevoegen, maar dat is niet nodig.
 
Wat doe je met het deeg?
Om mooie lange slierten te krijgen, gebruik ik een speciaal deegapparaatje die ik ooit kocht in Parijs op de kerstmarkt. Je kan het deeg ook uitrollen (+/- 0,5 cm dikte) en het deeg in smalle reepjes snijden. Ik heb zonnebloemolie in een hapjespan opgewarmd en de churros hierin gebakken. Je kan ze ook in de frituurpan bakken, maar zorg dan wel dat er zonnebloemolie o.i.d. in zit. Als de slierten mooi bruin beginnen te worden haal je ze uit de frituurpan.
 
Churros zijn heerlijk met suiker, gesmolten chocolade, etc.
 
Fait à la maison! 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten