Pagina's

7 apr 2012

Fait à la maison (1)

Fait à la maison oftewel eigengemaakt!

Ik vind het heerlijk om allerlei recepten uit te proberen. Daarnaast vind ik het een uitdaging om zoveel mogelijk dingen in huis zelf te maken: cake, brood, taart, appelmoes, soep en nog héél veel andere lekkere en (niet) eetbare dingen.

Sinds vorige zomer ben ik ook een groot fan van zelfgemaakte jam. Tot op heden heb ik de volgende soorten jam gemaakt:
  • aardbeienjam
  • bramenjam
  • pruimenjam
  • bramen/pruimenjam
  • sinaasappel/grapefruit/appeljam
  • cranberryjam
  • cranberry/kaneeljam
  • perenjam
  • sinaasappeljam
  • appel/citroenjam
Uit deze lijst is de bramen/pruimenjam mijn favoriet. Opalpruimen zonder schil en bramensap zijn de belangrijkste ingrediënten. Heerlijk op een vers afgebakken broodje of op een lekkere boterham. Van de week lag er weer rabarber in de winkel. Ik heb niet naar de prijs gekeken, maar heb het gelijk in mijn boodschappenkar gelegd. Ook heb ik een kilo gele pruimen gekocht: gele jam mag niet ontbreken bij het Paasontbijt morgen- en maandagochtend!

Gele pruimen en de eerste rabarber van dit jaar! 

Inmiddels heb ik het grootste gedeelte van de pruimen verwerkt tot een soort jam die ik nog niet had gemaakt: gele pruimenjam! Ook de rabarber heb ik al verwerkt: van de ene helft heb ik rabarbermoes gemaakt, van de andere helft jam. Door de jam heb ik ook wat aardbeien verwerkt: rabarber/aardbeienjam dus. Hieronder het resultaat...


Gele pruimenjam en rabarber/aardbeienjam (samen met bramen/pruimenjam mijn favoriet!)

Donderdag zag ik op internet een heel interessant recept staan die ik graag uit wilde proberen. Het was een recept om wasmiddel te maken. Na het raspen van de juiste zeep, moest ik de zeep en soda laten oplossen in heet water. Vervolgens heb ik het in glazen flessen gedaan. Deze glazen flessen met draaidoppen had ik al een tijdje staan. Ze zijn zo handig dat ik ze boven in een doos bewaar: ik kan er altijd wel weer wat mee! Eerst zag het mengsel er een beetje glazig uit...

Het mengsel zag er nogal glazig uit toen het nog warm was

Nadat het mengsel helemaal afgekoeld was, werd het mooi lobbig en toch vloeibaar. Nu moet ik het wasmiddel nog uit gaan proberen, maar stap 1 is in ieder geval prima gelukt! Ik ben er helemaal blij mee!
 
 Et voilà: wasmiddel van echte, plantaardige Marseille-zeep (geur: noix de coco)

A la prochaine!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten